kamiko

Review: Kamiko

Het is nog even een beetje zoeken naar nieuwe spellen om te spelen op de Nintendo Switch. Ben je echter fan van de ouderwetse top-down actiegames zoals ze vroeger op de NES en SNES verschenen? Dan is het Japanse spel Kamiko wellicht de moeite waard. Om de prijs hoef je het niet te laten want je vindt het spel voor 5 euro in de eShop

Kamiko (Nintendo Switch)
Uitgekomen: 13 april 2017 (Japan), 28 april 2017 (Europa en VS)
Prijs: €4,99 via de eShop

Misschien dat het komt omdat ik de veertig al gepasseerd ben maar ik heb een groot zwak voor ouderwets ogende actiespelletjes die gebruik maken van kleurrijke pixels. Misschien is dat ook wel de reden dat de ontwikkelstudio van Kamiko niet heeft gekozen voor het – prachtige – grafische geweld die je tegenwoordig vaak terugvindt in moderne games maar teruggrijpt naar bekende en bewezen gameplay principes. Inclusief een stijltje die elke veertiger doet terugdenken aan de spellen die hij of zij vroeger speelde.

De presentatie van Kamiko is prachtig als je dat stijltje kunt waarderen. Ja, het zijn pixels maar de kleuren spatten van het scherm af. Er zijn lichteffecten en schaduwen die je vroeger niet op je SNES aantrof maar verder lijkt het een homage te zijn aan bijvoorbeeld de oude Zelda spellen.

kamiko

Qua diepgang gaat de vergelijking echter wel scheef. Het spel begint met een summiere uitleg over een groot kwaad dat de wereld geïnfecteerd heeft en dat jij, als één van de maidens, de Kamiko bent die het moet gaan bestrijden. Je krijgt de keuze uit drie maidens die een (licht) verschillende vechtstijl hebben en mag je vervolgens al hakkend, slaand en puzzelend door een aantal omgevingen banen.

kamiko

Yamato heeft een zwaard, Uzume een boog (met pijlen die zelf de vijanden opzoeken) en Hinome een schild dat ze als een soort boemerang kan gooien naar haar vijanden.

Elke omgeving is gevuld met tientallen vijanden die verslagen of ontweken moeten worden terwijl Yamato, Uzume of Hinome op zoek gaat naar kisten met sleutels, ballen en schakelaars om verder te kunnen naar een plateau met vier torens. Zijn alle vier de torens geactiveerd? Dan opent de warp-poort naar de boss die je moet verslaan.

kamiko
kamiko
Weet je deze ook te verslaan? Dan ga je naar een nieuwe omgeving waar je feitelijk hetzelfde trucje nog een keer mag doen.

kamiko stage2
Het loont om elk boompje, elke stenen pot en elke kist op te zoeken want daarin zitten zowel de hartjes ruitjes die je gezondheid weer aanvullen als de permanente upgrades voor je ruitjes en je energiemeter. De energiemeter vult zich automatisch als je vijanden raakt maar loopt leeg voor elke kist die je opent, net als bij de speciale en krachtige aanval die je kunt doen.

En dat betekent dat je die meter in de gaten moet houden want hoewel het zeer verleidelijk is om constant je speciale aanval uit te voeren, heb je minimaal 50 of 100 energie nodig om de kisten te openen die je verder helpen in de wereld. Gelukkig (of helaas) spawnen de vijanden opnieuw als je terugkeert naar een gebied dus je hebt nooit een gebrek aan vijanden om je meter weer aan te vullen.

kamiko stage3
kamiko stage4
Heb je de vierde omgeving doorgespeeld? Dan krijg je de eindbaas en kom je er waarschijnlijk achter dat je Kamiko in ongeveer een uurtje uitgespeeld hebt. Jawel, elke omgeving duurt slechts 10 tot 15 minuten (afhankelijk van hoe snel je de vijanden weet te verslaan en de eenvoudige puzzels weet op te lossen). Aan het einde moedigt het spel je aan om nog een keer zo snel mogelijk door de omgevingen heen te razen en je tijden te verbeteren.

Dat betekent dat Kamiko een ideaal en kort tussendoortje is op de Switch. Je hoeft Zelda: Breath of the Wild er niet lang voor weg te leggen en het is vooral praktisch als je de Switch als handheld gebruikt op de bank of in het openbaar vervoer als je geen lange tijd achter elkaar kunt spelen.  Voor vijf euro heb je gewoon een leuke game die je snel en fijn kunt spelen en er ook nog eens prima uit ziet.

En nu ga ik eens kijken of ik met Hinome sneller door de werelden kan komen dan met Yamato …

#